tag:blogger.com,1999:blog-5775907740241621736.post6424928662936580300..comments2024-03-23T12:17:17.083+02:00Comments on Poolside Schlegel: paul valéry ja konemetaforaArnkilhttp://www.blogger.com/profile/13081656182009893012noreply@blogger.comBlogger4125tag:blogger.com,1999:blog-5775907740241621736.post-44362197691231556212009-10-13T17:26:42.317+03:002009-10-13T17:26:42.317+03:00Joo. Näitä on tullut mietittyä tämmösenä "hak...Joo. Näitä on tullut mietittyä tämmösenä "hakukonerunoilijana". ;-) <br /><br />Tulee mieleen myös että hakukonerunoudesta käydyssä keskustelussa, sikäli kuin sitä Suomessa käydään (ja olis kiva jos sitä käytäis), pitäisi samaten muistaa että tällä hetkellä meillä on tasan kolme julkaissutta runoilijaa, joiden teoksissa on jonkin verran hakukoneella tuotettua materiaalia, ja tuo materiaali on usein niin pitkälle työstettyä että on ihan sama, keskivertolukukokemuksen näkökulmasta, millaisia lähteet ovat olleet - kaikki "koneellisuus" on kuitenkin häivytetty siinä määrin, ettei voida puhua (ainakaan) mistään hakukonerunoudelle ominaisista lajityypillisistä piirteistä (ja flarfin tai löydettyjen runojen kohdalla hakukoneella ei sinänsä ole varsinaista merkitystä, kyse on pikemminkin tyylillisistä piirteistä tai readymaden logiikasta); hakukonerunous ei toisin sanoen ole lajityyppi, vaan kirjoittamisen menetelmä. Siksi tuo määre "runous" on jotenkin harhaanjohtava. <br /><br />Lopuksi totean että kaikille lapsille pitäisi opettaa että Homeros kirjoitti kollaaseja 800-luvulla ennen ajanlaskun alkua. <br /><br />:DAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5775907740241621736.post-34515424776964677482009-10-13T17:06:21.471+03:002009-10-13T17:06:21.471+03:00Saakeli, äijä tematisoi kuin hirvi! Tuossa on mont...Saakeli, äijä tematisoi kuin hirvi! Tuossa on monta tärkeää pointtia. Täytyypä miettiä hetki.<br /><br />Lapsille täytyisi muuten koulussa opettaa, että vuosia 1939 ja 1944 on muisteltava kunnioituksella; silloin julkaistiin myöhemmän konerunouden kannalta ohittamattomia teoreettisia teesejä.Arnkilhttps://www.blogger.com/profile/13081656182009893012noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5775907740241621736.post-2823011300212995432009-10-13T16:31:54.280+03:002009-10-13T16:31:54.280+03:00Tämä Valéryn valjastaminen on hyvä argumentatiivin...Tämä Valéryn valjastaminen on hyvä argumentatiivinen ele, mutta sen avulla mielestäni pitäisi kyetä myös muistuttamaan, että Valéryn ajan jälkeen (ja hänen ja Williamsin kaltaisten aatteellisten pioneerien vaikutuksesta) erilaiset kirjoittamisen käytänteet ovat 1900-luvun avantgardejen toimesta asettuneet jatkumolle, jossa toisessa ääripäässä on surrealistinen automaattikirjoitus (absoluuttinen sisäisyys) ja toisessa aleatorinen proseduraalisuus (absoluuttinen ulkoisuus). <br /><br />Nykyinen "hakukonerunous" sijoittuu näiden ääripäiden välille eri positioihin riippuen painotuksista. Välillä käytänteet ovat sukua cut up -tekniikoille, välillä kollaasille ja centolle, välillä surrealistisille tai oulipolaisille tekniikoille, välillä ne muistuttavat jonkun Jackson Mac Low'n tai John Cagen sattumanvaraisuutta korostavia proseduraalisia menetelmiä. Lisäksi on kai erotettava ohjelmoitu konerunous, jossa ohjelma tuottaa syötettyjen parametrien mukaisesti tekstiä. <br /><br />Lisäksi, mielestäni kaiken kirjoittamisen koneluonteen korostaminen vaatii rinnalleen myös vastakkaisen eleen, hakukonekirjoittamisen orgaanisen luonteen paljastamisen. Hakukonehan ei ole muuta kuin ulkoistettu muisti, samalla tavalla kuin kännykkä on ulkoistettu sosiaalinen verkosto; hakukone ei ole pelkkä kirjoituskoneen jatkumo, se on pikemminkin kuin kaikkien mahdollisten kirjoitteidesi kirjasto tai arkisto *in potentia*. <br /><br />Hakukone siis oikeastaan mahdollistaa oulipolaisten metodien laajentamisen kohti puhdasta potentiaalisuuttaan (jokainen kielen osa on korvattavissa jokaisella kielen osalla ad infinitum). <br /><br />Toisaalta hakukone vapauttaa sen, mitä surrealismikin pyrki vapauttamaan: kaikki nekin metaforat joita et itse koskaan keksisi, ovat jossain tuolla, kunhan osaat vain etsiä ja yhdistää (E. M. Forster: "Only connect.") objektiivisia sattumia, hyödyntää kriittistä paranoiaa; hakukoneella kirjoittamiseen liittyy myös (ehkä paradoksaalisesti) tietty vilpittömyyden ja realistisuuden ideaali: "tätä kieltä ei ole keksitty, tämä ei ole fiktiota". <br /><br />Olisi mielenkiintoista myös analysoida, mistä hakukonerunon aiheuttama ahdistus ja aggressiivinen torjunta noin ylipäätään johtuu. Onko kyse jonkinlaisesta uncanny valley -efektistä? Reaalisen aiheuttamasta ahdistuksesta? Humanistin narsismista? "Mihin minua tarvitaan jos subjektini ydintä ei tarvitakaan?"; "olenko todellakin itsekin vain kopio, jäljitelmä, versio?" Mutta sen selvittämiseen mulla ei ainakaan oo välineitä. :)Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5775907740241621736.post-87645960579001905952009-10-13T15:58:41.529+03:002009-10-13T15:58:41.529+03:00Let the metaphysical take care of itself, the arts...Let the metaphysical take care of itself, the arts have nothing to do with it. They will concern themselves with it if they please, among other things. To make two bald statements: There's nothing sentimental about a machine, and: A poem is a small (or large) machine made of words. When I say there's nothing sentimental about a poem I mean that there can be no part, as in any other machine, that is redundant. <br /><br />Prose may carry a load of ill-defined matter like a ship. But poetry is the machine which drives it, pruned to a perfect economy. As in all machines its movement is intrinsic, undulant, a physical more than a literary character. In a poem this movement is distinguished in each case by the character of the speech from which it arises. <br /><br />- William Carlos Williams, 1944Anonymousnoreply@blogger.com